Wakker

Temperatuur boven 10C: het voorjaar lonkt, en het beest wordt wakker.

De “echte” repetities beginnen over een paar weken, maar na een kleine vijf maanden pauze waren we gisteren eindelijk weer eens met z’n allen in één ruimte: de Kroeg (onze oefenruimte). Nu met nieuw dak, keukentje en toiletten!

Temperatuur boven 10C; het beest wordt wakker…

Een bericht gedeeld door Yoe Teek Mie In De Meeling (@ytmidm) op

Telejan

Een bericht gedeeld door Yoe Teek Mie In De Meeling (@ytmidm) op

Huh?

Een bericht gedeeld door Yoe Teek Mie In De Meeling (@ytmidm) op

Doel van de avond was het afblazen van stof, het doornemen van “nieuw” materiaal, wat bijpraten, en het heffen der glazen. En net als bij elke eerste repetitie na zo’n onderbreking was het alsof we elkaar dit weekend nog hadden gezien.

Het doornemen van het nieuwe materiaal kostte weinig moeite, al verwacht ik dat het grootste deel de permanente lijst niet zal gaan halen. Typisch dat we een nieuw nummer in één keer wegzetten, gewoon, na vijf maanden pauze. En dan een volgende keer struikelen over een liedje dat we al sinds het begin der tijden (en dat is lang geleden) spelen…

Het vinden van geschikt materiaal blijft een klus. Niet in de laatste plaats omdat “geschikt” een vrij vaag begrip is; geschikt voor de band, geschikt voor het publiek, geschikt voor de balans van een set.

Persoonlijke noot: Kijk en luister naar het gemiddelde coverbandje, en je hoort telkens dezelfde covers voorbijkomen. Kids van begin twintig die alleen maar oude zooi van ver voor hun verwekking spelen. Man man man… En breek me de bek niet open over die kant noch wal rakende medleys.

Enfin, ik had het over geschikt materiaal. Zoveel goede bandliedjes komen er tegenwoordig niet meer bij. (Tenzij je Kings Of Leons een goed bandje vindt, ja, dan wel. Maar dan ligt de lat ook niet echt hoog, hè?) Bovendien duikt elke coverband meteen op zo’n liedje, dus dan win je er de originaliteitsprijs ook niet mee.

Je komt dan terecht bij het ombouwen van pop, dance, of camp liedjes. Geloof me, dat is niet eenvoudig. Die zitten zo goed en knap in elkaar dat ze niet zonder meer te spelen zijn. Dat is ook waarom coverversies vaak zo lullig en knullig klinken. Misschien ook omdat een track als “Get Lucky” van Daft Punk is ingespeeld door mensen als Omar Hakim, Nathan East en Nile Rodgers. Van iets hoger niveau dan bijvoorbeeld Ton, Berti en ikzelf. Een YTMIDM regel is dat -als wij het spelen- een liedje moet staan als een huis.

Soms lukt het. Het alternatief is verder graven in het verleden.

De zoektocht continues… En wij gaan over een paar weken verder.

Fijne carnaval!

AA

Oh, en als iemand weet waar Edwin zijn piano statief heeft gelaten, graag uw antwoord op een briefkaart naar het vertrouwde adres. Hallo Boskoop?